MVO beleid 2018-02-06T15:29:17+00:00

MVO-beleid

IJsmanschap is een innoverende producent van ambachtelijke popsicles. Het is onze missie om het ‘saaie’ ijslandschap van Nederland op een maatschappelijk verantwoorde wijze positief te veranderen. Dit doen wij door verantwoord en gezonder ijs te maken, waarbij de smaak centraal staat. IJs waar je echt van kunt genieten, zonder toevoegingen van kunstmatige kleur-, geur- en smaakstoffen.

Wij hebben ons het doel gesteld om volledig CO² neutraal te ondernemen met ingang van 2018. Op deze manier willen wij de negatieve invloed van onze organisatie op het milieu tot een minimum beperken.

Wij geloven in duurzame handelsrelaties op basis van wederzijds respect, juiste en eerlijke prijsstelling en een sterke focus op continuïteit. Niet alle verbeteringen in duurzaamheid kunnen vandaag worden gerealiseerd, maar elke dag proberen we stapjes te maken.

Duurzame energie
De energie die wij afnemen wordt 100% duurzaam opgewekt. Daarnaast zijn wij voortdurend aan het kijken op welke wijze wij ons energieverbruik kunnen verminderen. Op de langere termijn hebben wij de wens om zelf energie op te wekken.

Onze grondstoffen
Wij maken gebruik van hoogwaardige grondstoffen van gerenommeerde leveranciers. Bij het selecteren van onze grondstoffen zoals chocolade, notenpasta’s en fruit houden wij bij de inkoop al rekening met mens en milieu.

Zuivel
De koeien die de grondstoffen melk en room produceren, zijn verantwoordelijk voor de uitstoot van een aanzienlijke hoeveelheid CO² . In ons assortiment houden wij hier ook rekening mee. Zo groeit het aandeel ijsjes dat volledig plantaardig is en compenseren wij de CO² uitstoot van de zuivel die wij verbruiken.

Verpakking
Voor het verpakken van onze ijsjes maken wij momenteel gebruik van polypropyleen (OPP) folie. Dit is momenteel de meest gangbare folie met specifieke producteigenschappen die nodig zijn voor het veilig en hygiënisch verpakken van diepvries levensmiddelen zoals ijs.
We hebben uitvoerig gekeken naar alternatieve en milieuvriendelijkere verpakkingsoplossingen. Helaas hebben wij na dit onderzoek ook moeten constateren dat de biologische afbreekbare folies momenteel nog niet genoeg doorontwikkeld zijn. Hierdoor ontbreken nodige producteigenschappen om diepvriesproducten op een goede manier te verpakken.
Wij houden de ontwikkelingen op het gebied van bio-based folies (biologisch afbreekbaar) nauwlettend in de gaten. Door ons ijs efficiënter te verpakken -met ingang van 2018- realiseren wij een reductie van ons plastic verbruik van 18%. De CO² uitstoot veroorzaakt door onze verpakking compenseren wij jaarlijks.

Transport
Voor het vervoeren van ons ijs maken wij gebruik van vriestransport. De CO² uitstoot die hiermee wordt veroorzaakt proberen wij te beperken tot een minimum. Dit doen wij bijvoorbeeld door het bundelen van bezorgingen door afstanden zo kort mogelijk te houden. De CO² uitstoot met betrekking tot ons transport compenseren wij jaarlijks.

Personeel
IJsmanschap is open, eerlijk, direct en transparant. Dit komt terug in de samenwerking met en tussen onze medewerkers, leveranciers en andere handelspartners. Niet winstmaximalisatie maar kwaliteit van het eindproduct, medewerkerstevredenheid en continuïteit staan centraal.

Wij vinden het belangrijk om een bijdrage te leveren aan de kenniseconomie van later. Dit doen wij door studenten van voedingsopleiding te begeleiden tijdens praktijk stages.
We kijken nadrukkelijk naar ieders talenten en proberen deze zo optimaal mogelijk in te zetten en te stimuleren.

IJsmanschap geeft waar mogelijk medewerkers een stuk vrijheid bij de indeling van hun uren. Wij stimuleren onze medewerkers om hierin hun eigen verantwoordelijkheid te nemen.